fbpx

A gyenge szél miatt futam nélkül telt a junior 49er és 49erFX EB első napja

SCROLL DOWN FOR ENGLISH!

Nem tudtak vízre szállni Balatonfüreden a 49er és 49erFX junior Európa-bajnokság mezőnyei, mivel a kijelölt versenyterületeken egész nap nem fújt versenyzésre alkalmas szél. Így feszesebbé válik a bajnokság programja, az is lehet, hogy az eredetileg tervezettnél hamarabb kezdődik a második versenynap, amelyiken az előírtnál több futamot is rendezhetnek.

Alkalmas szél hiányában nem sikerült futamot rendezni a 49er és 49erFX osztályok junior Európa-bajnokságának első napján Balatonfüreden. A tervek szerint a verseny első futamának rajtja csütörtökön délelőtt 11 órakor lett volna, a mezőny azonban vízre sem szállt, mert – az előrejelzéseknek amúgy nagyjából megfelelően – a kora reggel óta fújó gyenge szél nem tudott megerősödni.

A kedvezőtlen körülmények nem javultak a nap további részében sem, így mindkét flotta a parton várakozott egészen a délután közepéig. Akkor a verseny főrendezője, a dán Peter Lübeck döntése alapján másnapra halasztották a „folytatást”, azaz értelemszerűen a verseny első futamának megrendezését.

„Egész nap vizsgáltuk, mértük a szelet mindhárom kijelölt vízterületen, de sajnos egy-egy nagyon rövid időszaktól eltekintve nem tudott a minimálisan szükséges 5 csomó fölé emelkedni a szélerő” – mondta Fluck Bence nemzetközi versenyrendező, aki Lübeckkel közösen felel az Európa-bajnokság megrendezésének színvonaláért. „A szélirány balatoni viszonyok közepette stabilnak volt mondható, a 350 és 20 fok közötti legyezés nem okozott volna nehézséget a mai verseny megrendezése során, az erő, illetve annak hiánya már annál inkább.”

Ezeknek a high-performance hajóknak pedig tartósan legalább 5, de inkább 6 csomó erejű szél szükséges ahhoz, hogy a fair versenyzéshez szükséges sebességet elérjék. Ilyen körülmények pedig a verseny első napján tartósan sajnos nem alakultak ki, így az első versenynap kényszerű várakozással telt.

„Versenyrendezési szempontból ezek a high-performance versenyhajók a korábban elterjedt osztályokhoz képest új kihívások elé állították a szakembereket, mert rövid, 30 perces, de nagyon pörgős futamokban mérik össze a tudásukat.” – mondta Kárpáti Bence, az Alfa pálya felelőse. Ilyen rövid időtávon pedig már szűk 10 százalékos eltérés is nagy különbségeket eredményezhet. Ezért a rendezői csapatoknak rendkívül összehangoltan, ugyanakkor dinamikusan kell dolgozniuk, folyamatos figyelemmel kell kísérniük a versenypályán történteket, a szél változásait, a mezőnyök mozgásait.

„Így, hogy az első napon nem sikerült futamot rendezni, ez a követelmény még nagyobb feladat elé állítja a rendező csapatokat, hiszen rövidebb idő áll rendelkezésre az előírt futamszám eléréséhez.” Annál is inkább magasabbra került a már eleve magasan lévő léc, hogy Európa-bajnokság lévén a mezőny a kontinens legjobb korosztályos 49er és 49erFX vitorlázóiból áll.

Ráadásul a meteorológiai előrejelzések egyelőre azt mutatják, hogy a következő napokban az első versenynaphoz hasonló bizonytalan, labilis szélviszonyokra lehet számítani. „Arra kell felkészülnünk, hogy a prognózisok alapján kevés versenyzésre alkalmas időablak lesz, így még inkább ki kell használni az adódó lehetőségeket” – véli Kárpáti Bence.

Azzal, hogy az első nap versenyzés nélkül telt, feszesebbé is vált az Európa-bajnokság programja, s ha lehet, még dinamikusabb működést követel meg a versenyrendezői csapatok részéről. „A tervek szerint a második versenynapon az eredetileg előírt három helyett négy futamot rendezünk, így próbáljuk behozni a lemaradást a futamok számában” – jelezte Fluck Bence, hogy még bőven nyílik lehetőség a pótlásra. A rendezők számára az előrejelzések alapján adott annak lehetősége is, hogy az eredetileg tervezett időponthoz képest korábbra hozzák a második versenynapon az első rajt időpontját.

Az Európa-bajnokság érvényességéhez legalább 5 futamot szükséges rendezni.

 

 

The first day of the 49er and 49erFX Junior European Championships went without a race due to the light winds

Due to lack of suitable wind, no race could be held on the first day of the 49er and 49erFX Junior European Championships in Balatonfüred. The first race was scheduled to start at 11am on Thursday morning, but the fleet did not go out, because – just as it was forecasted – the light wind failed to pick up since early morning.

The unfavourable conditions did not improve for the rest of the day, and both fleets waited on the shore until mid-afternoon, when Principal Race Officer Peter Lübeck decided to postpone the race until next day.

„We have been measuring the wind in all three designated areas, but unfortunately, apart from a few very short periods, the wind force could not rise above the minimum 5 knots”, said Bence Fluck, Course Representative, who is responsible for the quality of the European Championships together with Lübeck. „The wind direction was stable considering the characteristics of the wind at Lake Balaton, the changes between 350 and 20 degrees would not have been a problem for today’s race, but the lack of strength was.”

These high-performance boats need steady wind of at least 5, preferably 6 knots to reach the speed needed for fair racing. Unfortunately, we did not have such conditions today, so the first day of the Europeans were spent with waiting.

„From a course management point of view, these high-performance racing boats have presented a new challenge, compared to the more common classes, as they compete in short, 30-minute races that are very fast.” – said Bence Kárpáti, the Course Race Officer.

„The fact that no races were held on the first day makes our work more challenging, as we have less time to reach the required number of races.” To set the bar even higher, the fleet of the European Championships is made up of the best U23 49er and 49erFX sailors of the continent.

In addition, the weather forecasts for the next few days indicate that the wind conditions will be as uncertain and unstable as on the first day of the competition. „We have to be prepared to use every and any windows of opportunity for racing, so we need to make even more use of the chances that present themselves,” says Bence Kárpáti.

The first day went by without racing, this also tightens up the schedule of the European Championship and, if possible, requires even more dynamic operation from the race organizers. „We plan to have four races on the second day instead of the three originally planned, so we can make up for the races we missed out on today,” said Bence Fluck, indicating that there is still plenty of time for racing. Based on the forecasts, the organizers also have the option of starting earlier the second day of the race.

At least 5 races are required for the European Championship to be valid.