fbpx

Magyar futamgyőzelem a 49er junior EB-n

SCROLL DOWN FOR ENGLISH!

A magyar színekben versenyző magyar-spanyol vegyespáros nyerte az első futamot Balatonfüreden, a 49er osztályban az U23 korosztály Európa-bajnokságán. A 49er FX mezőnyben lengyel győzelem született.

A második nap – hasonlóan a nyitónaphoz – reggeli parti halasztással indult 9.30-kor. Közben a rendező csapatok tagjai a versenyterületek több pontján is folyamatosan mérték a szelet, ami a tőlük érkező információk alapján egyelőre változó erejű és irányú volt, de reménykeltő: átlagosan 5,2 csomós átlag mellett bőven 6 csomó feletti maximumot mutatott a szélmérő – igaz, néha becsúsztak 4 csomó körüli értékek is. A további mérések azt mutatták, hogy stabilizálódni látszanak a körülmények, ennek nyomán előbb az FX flotta, majd a „nagy” 49er mezőny is vízre szállt, azaz 10 óra 19-kor a halasztás lobogót lehúzták, és Peter Lübeck vízre küldte az EB versenyzőit. Ekkor 5-7 csomós szél fúj 70 fokról.

Eközben a rendező csapatok már szerkesztették a pályát az egyre jobb körülmények közepette. A szél megfrissült, irány beállni látszott 90-95 fok közé, így 11 óra 20 perckor elrajtolt a 49er mezőny. Az U lobogó alatt rajtoló mezőnyben senki nem vágott neki korábban, azaz a teljes mezőny szabályosan és érvényesen kezdte a versenysorozatot. A 95 fokra mutató, 950 méter hosszú pályatengely a tovább, időnként 9 csomó közelébe frissülő szélben rövidnek bizonyult, így a pályafelelős Kárpáti Bence a második körre 250 méterrel hosszabbította a pályatengelyt és némiképp jobbra is módosította az enyhén elforduló szél miatt.

Az Európa-bajnokság első futamában végül magyar hajó futott át elsőként a célvonalon, a HUN-373 egységet a friss magyar bajnok Szabó Roni Oszkár kormányozza, a versenyzőtársa ezúttal a spanyol Filippo Binetti Pozzi. Szabóék már az első pályajelnél 2-3 hajóhosszal vezettek, majd előnyüket fokozatosan növelve rajt-cél győzelmet arattak.

„Ebben a szélben nagyon jó a sebességünk, így azt is megtehettük, hogy nem a többiekkel rajtolunk szorosan, hanem tudtunk sebességet és a szélfordulókat követve előnyt gyűjteni. Az első szakasz végén ezzel együtt is szorosan fordult a mezőny eleje. Az első hátszélben aztán kicsit megnyúlt az élmezőny is, így ezt követően végig a közvetlenül mögöttünk vitorlázó második és harmadik helyezettre tudtunk figyelni, érvényesíteni a taktikánkat, és így az előnyünket is növelni tudtuk” – mondta a győztes egység kormányos, Szabó Roni Oszkár.

Az első futamban a zsűri egyetlen büntetést osztott ki, a megfütyült egység érdekes módon éppen a futamot később megnyerő magyar hajó volt. Szerencséjükre bár az egyperces jelzés után kapták a büntetést, de még elég korán ahhoz, hogy ismét fel tudják venni a számukra megfelelő rajtpozíciót.

A következő futam rajtjára érezhetően gyengült a szél, ekkor 5,7 csomós átlagot lehetett mérni, éppen csak 6 csomó feletti maximummal. Ez a rajt is UFD nélkül elment, ám a már 3,7 csomós átlagra gyengülő szélben a rendező az első szakasz végén a futam félbeszakítása mellett döntött és N, majd AP alatt a H lobogó felhúzása után a kikötőbe távozott a mezőny, ahol további várakozást követően a következő napra halasztották az EB folytatását.

Az Európa-bajnokság Bravo pályáján – ahol a női és vegyes páros olimpiai osztály, a 49er FX egységei versenyeztek – az első futam nagyon hasonlóan folyt, mint az Alfa pályán, ott is hosszabbítani kellett a második cirkáló szakaszt a rajthoz képest megfrissülő szélben és ott is jobbra kellett módosítani a tengelyen. A szélerő is hasonlóan 8 csomó körüli volt.

A második futam ugyancsak gyengülő, 5-6 csomó közötti szélben rajtolt, majd az az első hátszél közepén már annyira legyengült, hogy a Böröcz Berta vezette rendező csapat a tengely rövidítésére készült, ám időközben markáns – mintegy 35-40 fokos – szélforduló is „beesett”, az eredeti 100 fok körüli irányról 60 fokra változott, így a rendező a futam félbeszakítása mellett döntött. Ezt követően az FX mezőny is a kikötőbe hajózott.

 

Hungarian boat wins the first race at the 49er and 49erFX Junior European Championships

 

The Hungarian-Spanish crew, competing under the Hungarian flag, won the first race of the 49er class at the European U23 Championships in Balatonfüred. The first race of the 49erFX class was won by the Polish boat.

The second day started with an AP flag at 9.30am. In the meantime, the race committee measured the wind at several locations in the race area. According to the information they received, the wind was variable in strength and direction but with the encouraging speed of 5.2 knots on average and maximum winds well above 6 knots. Further readings showed stabilizing conditions. First the 49erFX fleet and then also the 49er fleet took to the water. At 10.19am AP flag came down as Peter Lübeck sent the sailors out to race. The wind was blowing 5-7 knots from 70 degrees.

The race organizers had been setting the course in ever-improving conditions. Luckily the wind had freshened, so at 11:20 the 49er fleet had its first start of the Europeans with the U flag flying.  The 95 degree, 950-metre long course axis proved to be too short in the already 9 knots wind, so course race officer Bence Kárpáti lengthened the course by 250 metres for the second lap and also adjusted it to the right due to the slight shift in the wind.

The Hungarian boat crossed the finish line first. HUN-373 is helmed by the recent Hungarian champion Roni Oszkár Szabó, his racing partner is the Spanish Filippo Binetti Pozzi. Szabó and his crew already led by 2-3 boat lengths at the first mark and gradually increased their lead to win start to finish.

„We have very good speed in this kind of wind, so we could race our own race from the beginning by following the wind shifts. The front of the fleet was still pretty tight at the end of the first leg. In the first downwind, the leading boats stretched out a bit, so we were able to keep an eye on the second and third place boats right behind us, enforce our tactics and increase our lead,” said the winning helmsman, Roni Oszkár Szabó.

In the first race the jury gave only one penalty, interestingly, the winning Hungarian boat was the one receiving it. Fortunately for them, although they were penalized after the one-minute signal, they still had time to resume their starting position and eventually win the race.

By the start of the next race, the wind had dropped noticeably, with an average of 5.7 knots and a maximum of just over 6 knots. This start was also passed without a UFD, but with the wind already dropping to an average of 3.7 knots, the race committee decided to abandon the race at the end of the first leg and after raising the N flag and then AP. The boats started to go back to the harbour, where after waiting for a while the continuation of the race was postponed to the next day.

On the Bravo course of the European Championships – where the women’s and mixed team Olympic class, the 49erFX class competed – the first race was very similar to the Alfa course.  The second upwind leg had to be extended in the freshening winds and the axis had to be changed to the right. The wind force was also similar, at around 8 knots.

The second race also started in weakening winds between 5 and 6 knots, and in the middle of the first downwind leg the wind reduced so much that the RC led by Berta Böröcz prepared to shorten the course. After a significant wind shift of 35-40 degrees, when the wind changed from the original 100 degrees to 60 degrees, the race committee decided to abandon the race.