BYC Nacra 15 katamarán sikerek Barcelonában
November 3-5 között került megrendezésre „TROFEO INTERNACIONAL CIUTAT DE BARCELONA” mely egyben a Nacra 15 European Super Series záró fordulója is volt. A kilenc nemzet negyven egységét felsorakoztató regattán, a Balatonfüredi Yacht Club két páros révén is érintett volt.
- HUN 218 Bartos Betti – Marcell Egervári (BYC/Katamarán Suli)
- HUN 240 Dávoti Gréta – Puskás Léna (BYC/Katamarán Suli)
A verseny körülményei alaposan próbára tették mind a rendezőket, mind a versenyzőket, az edzőkről nem is szólva. A három versenynapból egyedül szombaton lehetett négy futamot levitorlázni, mert hol a hullámok mérete, hol a szél erőssége akadályozta meg az utánpótlást a versenyzésben. Pedig a rendezők minden nap tettek kísérletet, olykor komoly anyagi károkat is okozva a mezőnynek.
Péntek: Az első versenynap, amikor majdnem teljesítettünk egy futamot
Az első hivatalos versenynapon, szikrázó napsütés és a rendezők csoportja fogadta az összegyűlt Nacra 15 csapatot. Köszöntötték az egybegyűlteket, és ahogy az már ilyenkor lenni szokott, balesetmentes közlekedést és jó szelet kívántak a fiataloknak. Majd egy kis halasztás következett, mert hogy 20+ volt az alap szél csomóban – megértettük.
Délután tényleg volt egy pillanat, ami hosszabb ideig kellemesebb szelet sugalmazott Az éber rendezőség azonnal rá is mozdult, le a kalappal elöttük. Igen ám, de mire kirakták a pályát és elindult a rajt ceremónia a laza kétméteres hullámok mellé ismét visszaerősödő szél párosult. Annyi baj legyen, a 20+ csomó még jó lehet egy rajtra, és így is történt. Az az apró ám de nem elhanyagolhat tény, hogy több egység csak borulással jutott el a rajtvonalra, az nem nagyon zavarta a rendezőket – még.
Ám mire a cirkáló szakasz végére ért az élmezőny, már jöttek a „jelek”. A part felől leporzás kíséretében érkezett meg a fenevad, mely dominóként döntötte fel a 15 lábas játékszereit. Szem nem maradt zárazon, hajó nem maradt talpon – azonnal partra intették a mezőnyt. Bölcs döntés volt, talán kicsit későn. Közel tíz egység cápázott le, két árboc biztosan megsérült, pár uszony eltűnt, több orrsudár és jib vitorla látta kárát a futam kíséretnek. Személyi sérülés szerencsére nem történt, de a „helyi Kenguru” biztos dörzsölte a markát. Este a kikötőben paszta parti várta a megfáradt katamarán hősöket.
Szombat: Négy futam tette emlékezetessé a második versenynapot
Végre minden a menetrend szerint alakult – időben reggeliztünk, a szél is megérkezett, így nagy lelkesedéssel hajózott ki a Nacra 15 mezőnye. Az első futamokat még meglepően gyenge, 6-8 csomós szelekben bonyolították, ám a végére befrissült majd 15 csomósra a szél. Az izgalmakat azonban nem ez, hanem a hullámok méretet okozta. Míg az élmezőny ennek lehetőségeit kihasználva vigyorogva vágtatott rajtuk, addig a tapasztalatlanok tengeri betegséggel megspékelve küzdöttek a talpon maradásért.
Vasárnap – amikor csak cápa show és díjkiosztó jutott, futam nem
A harmadik, egyben utolsó versenynapra az időjósok ismét komoly körülményeket prognosztizáltak a NACRA 15 SUPER SERIES mezőnyének. A kérdést onnan is megközelíthettük volna, hogy elég volt-e a pénteki hajórongálásból a rendezőknek, vagy kell egy vasárnapi ráadás is. A válasz gyorsan megérkezett – kell!
Hiába mértünk a parton már 20 csomót, a rendezőség kivezényelte a csapatokat. Akadt aki ment, akad aki marad, illetve akad aki kényszerből maradt, mert ki sem jutott a kikötőből.
Mire elkészült a pálya, az alap 22 csomós szelet már 25 csomós nyomások tarkították, ami a laza két méteres hullámokkal már a rajtvonalra való lejutást is megnehezítette. Lássuk be, talán csak a helyi Nacra alkatrész kereskedő kívánt ilyen körülményeket, mi biztos nem. Majd amikor már több egység „cápázott” – azaz uszonyokkal felfelé billeget a víz felszínén – a rendezőség megértette a természet üzenetét, és partra vezényelte az utánpótlás katamarán hősöket. Mi ekkor épp a HUN 218 cápa bemutatóját szakértettük, miközben Virág Flóra (a Katamarán Suli csapat edzője) 28 csomós szelet mért – ha lúd, akkor legyen kövér.
Nos, talán nem kell magyarázni, hogy az események hatására a verseny végeredmény sem változott.
- 20. helyen HUN 241 Dávoti Gréta – Puskás Léna (BYC/Katamarán Suli) 51 p
- 26. helyen HUN 218 Bartos Betti – Marcell Egervári (BYC/Katamarán Suli) 59 p
Ám az igazi meglepi a European Super Series díjkiosztón ért minket, mondhatni történelmi a siker. A ESS a Nacra 15 katamarán osztály nyolc versenyből álló Európa Kupa sorozatát fedi. Idén először csatlakozott hazánk a sorozathoz, a Team Kaáli kikötőben a Katamarán SE és a BYC által közösen megrendezésre kerülő Magyar Bajnoksággal. A BYC leányok már ezen a rendezvényen is szemeztek a dobogóval, hiszen a Dávoti Gréta – Puskás Léna (BYC/Katamarán Suli) páros a második, míg a Bartos Betti – Marcell Egervári (BYC/Katamarán Suli) egység a harmadik helyen végzett.
Barcelonában azonban a sorozat véget ért, és kihirdették az eredményeket.
ESS összetett:
- Dávoti Gréta – Puskás Léna (BYC/Katamarán Suli)
- Bartos Betti – Marcell Egervári (BYC/Katamarán Suli)
ESS Under 17:
- BEL 300 Hannelien Borghuis & Sander Borghuis
- BEL 303 Anna Martele & Simon Jacobs
- HUN 218 Bartos Betti & Egervari Marcell
Amennyiben a végén annyikiegészítést teszünk, hogy mind Gréti, mind Betti az Optimist utáni első szezonját tölti a Nacra 15 katamarán kormányánál, akkor bátran kijelenthetjük, hogy ez egy mesebeli történet. Eleje…
Kép és szöveg: Rozsda