Széchenyi örökség: a Kishamis – Történeti színes #12
A műemléki védettség alatt álló „Kishamis” jelenlegi ismereteink szerint a Balatonon napjainkban is használt vitorlások között a legrégebbi. Terveit a híres angol tervező, G.L Watson készítette, a hajót Ádám Károly részére a balatonfüredi hajógyárban 1896-ban kezdték el építeni, és 1897 tavaszán bocsátották vízre. Az Ádám családtól gr. Széchenyi Emil vette meg, a családi vitorlás hagyományokat fia, gr. Széchenyi Pál Imre vitte tovább. A „Kishamis” a Széchenyi család tulajdonában a hajó II. világháborút követő államosításáig volt.
A II. világháború alatt a balatoni front a következőképpen alakult: a déli parton a szovjetek, az északi oldalon a németek vertek tábort, akik kiadták a parancsot, miszerint minden vízi átkelésre alkalmas hajót, így a yachtokat is el kell süllyeszteni. A hajógyári munkások azonban kivitték Tihanyhoz az addigra gazdátlanná vált hajót, léket ütöttek az aljába és elsüllyesztették. A háború végeztével kiemelték, átnevezték, hosszú évtizedek során többször felújították, a Kishamis nevet is visszakapta a hajó.
A mai napig vitorláznak, versenyeznek vele. A 2017-es Vitorlabontó Ünnepség hagyományaihoz hűen, idén is a hazai vitorlássport legendás hajójáról, a Kishamisról koszorúzták meg a Balatont.