Kettős lengyel győzelem született a 49er és 49erFX U23-as Európa-bajnokságon
SCROLL DOWN FOR ENGLISH!
Magyar vizeken először rendeztek nemzetközi versenyt az olimpiai high-performance vitorlázó hajóosztályoknak és mindjárt egy Európa-bajnokságot. A 49er és a 49er FX osztályok október 16-án zárult négynapos balatonfüredi U23 korosztályú Európa-bajnokságán mindkét kategóriában lengyel aranyérem született – mellettük a 49er osztályban harmadik helyet szerzett a magyar-belga kettős állampolgár Arthur de Jonghe ezúttal belga színekben. 13 országból 33 egység 66 versenyzővel vett részt a junior kontinens viadalon.
Tipikus balatoni időjárásban rendezték az olimpiai 49er és 49er FX vitorlás hajóosztályok U23 korosztályú Európa-bajnokságát Balatonfüreden. A vasárnap zárult versenyen a tervezett 12 futam közül 7-et, illetve 8-at sikerült érvényesen lefutni, így mindkét osztály Európa-bajnoksága érvényes lett. A végig könnyű, keleties szelek próbára tették a versenyzőket, de a verseny rendezőit is, sokat kellett „dolgozni” a pályán, hogy korrekt futamokon dőljön el a bajnoki címek sorsa. Olyannyira tipikus őszi balatoni volt az időjárás, hogy az első nap szélcsend – ilyen ebben az időszakban nem ritka a Balatonon – nem is sikerült egyetlen futamot sem teljesíteni. A következő három napban aztán a két pályán 1, 3 illetve 4 és újra 3 illetve 4 futammal nagyszerű versenyt zártak a mezőnyök.
A 49er osztályban lengyel győzelem született, spanyoloké lett az ezüst, majd a már említett belga páros következett a harmadik helyen.
„A könnyű szelekben nagyon jó sebességünk volt, tekintve, hogy az Európa-bajnokság előtt 420-ban versenyeztünk és ahhoz megfelelő a súlyunk is, így ebben a mezőnyben kifejezetten könnyűnek számítunk. Így nekünk nagyon jól jött, hogy nem voltak erős szeles futamok. Napról napra jobbak és gyorsabbak lettünk, nagyon örülünk, hogy úgy is nyerni tudtunk, hogy mindössze nyolc napot töltöttünk csak el még ebben a hajóosztályban” – nyilatkozta a győztes Patryk Kosmalski és Tomasz Lewandowski páros.
A harmadik helyen kezdte az utolsó versenynapot az Arthur de Jonghe-Nathan van Steenberge (BEL-241) egység és a nap végén ugyanitt álltak – igaz, közben a hatodikra is visszacsúsztak. Arthur jól ismert a magyar vitorlázásban, hiszen Magyarországon tanult meg vitorlázni és szinte egészen mostanáig itteni klubokban és itteni vizeken versenyzett az Optimisttől kezdve a 29er-ig, most azonban – lévén kettős állampolgár – belga színekben ért el harmadik helyet az EB-én, így ő lett a legeredményesebb magyar versenyző. „A verseny előtt azt tűztük ki, hogy jó átlagot vitorlázzunk, folyamatosan az első tízben legyünk, ezt sikerült is elérnünk, a legrosszabb helyezésünk a kilencedik volt. Nyilván sokat számított, hogy a Balatonon nevelkedtem, de ez az északkeleti-keleti szél azért nekünk is nagyon nehéz volt. Nagyon büszke vagyok és különleges élmény, hogy itthoni vizeken sikerült európa-bajnoki érmet nyerni” – mondta Arthur de Jonghe.
49er hajóosztályban a legeredményesebb magyar egység a friss magyar bajnok kormányozta Szabó Roni Oszkár – Filippo Binetti Pozzi (ESP) páros lett, akik a mezőny 12. helyén végeztek. Szabó Roni Oszkár fél éve kezdett ebben a hajóosztályban versenyezni, a párosnak pedig ez volt az első közös versenye, eredményük így mindenképp bíztatónak számít.
„Nem volt könnyű verseny, annak ellenére sem, hogy az utolsó napon – legalábbis az előzőekhez képest – meglepően kiegyensúlyozott volt a szélirány és három nagyszerű futamot sikerült megrendezni, így azt gondolom, elégedettek lehetünk a sikeresen megrendezett hét futammal. Az előző napok azonban komoly próbatétel elé állítottak minket, kezdve mindjárt a nyitónappal, amikor annyira nem volt versenyzésre alkalmas szél, hogy nem is lehetett futamot rendezni. Nem volt könnyebb a második versenynap sem, ami jól indult ugyan, de aztán labilissá váltak a körülmények és csak egyetlen futamot tudtunk tartani. Igazán azonban a következő versenynap lett embert próbáló, amikor volt ugyan három érvényes futam, de rendkívül nehéz, forgolódó, ki-kihagyó szelekben. Jól jellemzi ezt a napot, hogy minden futamban módosítani kellett valamerre” – mondta a verseny PRO-ja, a dán Peter Lübeck.
„A rendező csapat a nehézségek ellenére rendkívül összehangoltan, bármiféle fennakadás nélkül, pompás kommunikáció mellett működött, mindent kihoztak ebből a négy napból, ami benne volt, látszik, hogy összeszokott csapat.”
A dán szakember elismerően nyilatkozott rendező klubról, a Balatonfüredi Yacht Clubról is, „magas szintű szervezettség, kiváló kommunikáció jellemezte a versenyt, nagyon jó volt együtt dolgozni”.
A verseny magas szintű szervezettségét azért is ki kell emelni, hiszen a BYC-nek beugróként jóval kevesebb idő, mindössze két hónap állt rendelkezésre az Európa-bajnokság megszervezésére, mint egy »normál« időben elnyert rendezés esetén, de a jelek szerint ez kitűnően sikerült.
Az eredetileg női, mostanra vegyes páros és ifjúsági hajóosztálynak is számító 49erFX osztályban, német egység nyerte a versenyt, őket lengyel, majd újabb német csapat követte. Ez lett az osztály bajnokság végeredménye. 49er FX osztályban Európa-bajnoki címet, azonban csak tisztán női egység kaphat, így a lengyel Marcelina Korszon és Zuzanna Mróz (POL-280) szerezte meg a kontinensbajnoki aranyérmet.
„Örülök, hogy a kedvezőtlen előrejelzések ellenére is sikerült kilenc futamot megrendeznünk a tervezett 12-ből. A rendező csapat számára is az utolsó előtti nap rendkívül bizonytalan időjárása jelentette a legnagyobb kihívást és örülök, hogy ennek ellenére az 49erFX osztálynak már aznap érvényes lett az Európa-bajnoksága. Számomra pedig az volt nehéz, hogy amellett, hogy az 49erFX mezőny pályáját tűztem, az egész rendezvény fő szervezője is voltam. Azt gondolom, hogy a szervezést és az előkészítést végző, illetve a rendezvényt ’levezénylő’ 40-50 fős csapat kitűnően vizsgázott, ez kiderült az edzők és a versenyzők visszajelzéseiből is.” – foglalta össze versenyt, a kettős szerepben dolgozó Böröcz Berta.
A verseny kétszeresen is kiemelt jelentőségű a magyar vitorlázásban, egyrészt még soha nem rendeztek a Balatonon nemzetközi versenyt high-performance olimpiai osztálynak, másrészt pedig ez a verseny a Magyar Vitorlás Szövetség új, balatonfüredi kikötőjében rendezett első nemzetközi vitorlásverseny.
Az Európa-bajnokság támogatói:
Balatonfüredi Yacht Club, Magyar Vitorlás Szövetség, Magyarország kormánya, SCI Network Zrt., Monautix Kft.
Double Polish victory at the 49er and 49erFX Junior European Championships
This is the first international race held on Hungarian waters for the high-performance Olympics classes. The four-day long U23 European Championships in the 49er and 49erFX classes in Balatonfüred ended on the16th of October. Both classes had Polish winners, with Hungarian-Belgian dual national Arthur de Jonghe, racing under Belgian flag, taking third place in the 49er class. 33 boats from 13 countries with 66 competitors took part in this junior European tournament.
At the 49er and 49erFX Junior European Championships, which ended on Sunday, 7 and 8 of the 12 races scheduled were completed in typical Balaton weather conditions. The light easterly winds tested the competitors and the organizers alike. The race committee had to work hard on the course to ensure that the championship titles were decided in fair races. The weather was so typical for late summer that on the first day not a single race was completed. The next three days were equally difficult, but at least the racers were presented with some light wind.
The 49er class was won by Poland, with Spain taking silver and the Belgian pair came in third.
„We had very good speed in the light winds. We used to race in 420 before the European Championships and so we are considered very light in this fleet. It was very good for us that there were no windy races. We got better and faster every day and we are very happy to have won with only eight days previous training in this class,” said the winning pair of Patryk Kosmalski and Tomasz Lewandowski.
Arthur de Jonghe / Nathan van Steenberge (BEL-241) started the final day of racing in third place and finished the day in the same position – although they slipped back to sixth at some point. Arthur is well known in Hungarian sailing circles, having learnt to sail in Hungary and until recently competed in Hungarian clubs and waters from Optimist to 29er. Now, as a dual national, he finished third in the European Championship in Belgian colours, making him the most successful Hungarian competitor. „Our goal before the race was to sail a good average, to be consistently in the top ten, and we achieved that. Our worst position was ninth. Obviously, the fact that I grew up on Lake Balaton made a big difference, but this northeast-east wind was very difficult for us as well. I’m very proud of ourselves. It’s a special experience to win a European Championship medal in local waters,” said Arthur de Jonghe.
The most successful Hungarian team in the 49er class was Roni Oszkár Szabó and Filippo Binetti Pozzi (ESP). They have finished in the 12th place of the fleet. Roni Oszkár Szabó started competing in this class six months ago and this was the first time the pair had raced together, so their result is definitely encouraging.
„It was not an easy race, even though the wind direction was surprisingly balanced on the last day, at least compared to the previous days. We managed to have three great races, so I think we can be satisfied with the overall number of races. However, the previous days had been a real test for all of us, starting with the opening day, when the wind was so unfit for sailing that it was not possible to have a race. The second day was no easier, it started well, but then conditions became unstable, and we could only hold one race. But it was the third day of racing that was really testing. We managed to run three valid races, but in extremely difficult, shifty, out-of-sorts winds. It was a day well characterised by the fact that we had to make changes in every race,” said the race PRO Peter Lübeck.
„Despite the difficulties, the race committee was extremely coordinated. They worked together without any breakdowns, had great communication and made the most out of the four days given. It is obvious that they are a close-knit team.”
The Danish expert also praised the organiser club, saying that „the event was characterised by a high level of organisation and excellent communication, it was very good to work together”.
The high level of organisation of the competition should also be emphasised, as BYC had only two months to prepare for the European Championships.
In the 49erFX class, which is initially a women’s class, but right now also functions as a mixed doubles and youth class, a German team won the race, followed by a Polish team and then another German team. This was the result of the class championship. In the 49erFX class, however, only all-female teams can take the European title, Poland’s Marcelina Korszon and Zuzanna Mróz (POL-280) won the gold medal.
„I’m delighted that we managed to run nine out of the 12 races we had planned, despite the unfavourable forecasts. The biggest challenge on the second last day was the extremely uncertain weather and I am pleased that despite this, the 49erFX class was able to validate its European Championship on the day. The hardest part for me was that in addition to setting the course for the 49erFX fleet, I was also the event manager of the whole Championships. I think that the team of 40-50 people who prepared, organized, and ‘ran’ the event did an excellent job, and this was also reflected in the feedback from the coaches and the racers.” – Berta Böröcz summed up the competition.
The competition has a double significance for Hungarian sailing because there has never been an international race organized here at Lake Balaton for the high-performance Olympic classes. And it will also be the very first international race taking place at the brand-new harbour of the Hungarian Yachting Federation.